شبكههاي اجتماعي
بكههاي اجتماعي را امروز نميشود و نميتوان از زندگي مردم دنياي امروز حذف كرد، گرچه درصد استفاده و كاربرد از آن در كشورهاي مختلف بسيار متفاوت و گوناگون است، در طول روز حتي اگر آنچنان هم اهل اينترنت و موبايل و اين مباحث نباشيد، اما از طرق مختلف شما مجبور به استفاده از شبكههاي اجتماعي مختلف تصويري و نوشتاري هستيد، سرگرمي، فعاليتهاي اجتماعي، كسب و كار يا ورزشي يا هزاران مورد ديگر مواردي هستند كه شبكههاي اجتماعي به نوعي مكملي براي آنها هستند.
رسالت شبكههاي اجتماعي
رسالت و هدف سازندگان شبكههاي اجتماعي از ابتدا ايجاد ارتباط براي آشنا شدن افراد مختلف در مكانهاي مختلف بود، امكان آگاه شدن دو يا چند دوست و يا خانوادهها از احوال و كارهاي روز مره هم از ديگر موارد استفاده اوليه آن بود، اما بعدها و با فراگيرتر شدن اين شبكهها رسالت آن به حاشيه رفت و اولويتهايي به وجود آمد كه هم اين شبكهها را با ارزشتر و هم استفاده از آن را وسيعتر و پركاربردتر كرد.
كاربرد شبكههاي اجتماعي
اين سالها در هر كسب و كار و بيزينسي شما مجبور به استفاده از ظرفيت شبكههاي اجتماعي در كنار وب سايتها براي معرفي شغل و ظرفيتهاي آن به مردم و جذب حداكثري مشتري خواهيد بود، به طوري كه امروزه در شركتهاي بزرگ يك يا چند عنوان شغلي براي اين زمينه يعني شبكههاي اجتماعي وجود دارد، چرا كه اگر شما از اين حوزه غافل شويد بازار زيادي را از دست خواهيد داد و از رقباي كاري خود عقب خواهيد ماند.
اخبار و اطلاع رساني از ديگر مواردي هستند كه بيشترين مخاطب و فعاليت را در شبكههاي اجتماعي دارد، در دهه حاضر در كنار وب سايت حضور خبرگزاريها و پايگاههاي اطلاع رساني براي خبر رساني در اين شبكهها از ملزومات كار است، حضور افزاد مشهور سياسي، اجتماعي و ورزشي براي ارتباط مستقيم با هواداران و مخاطبان خود در اين شبكهها از ديگر جذابيتهاي شبكههاي اجتماعي بوده و هست.
دافعههاي و جاذبههاي شبكههاي اجتماعي
اما اگر بخواهيم رفتار و منش فرد را در شبكههاي اجتماعي را مورد كنكاش قرار دهيم بايد وارد يك دنياي وسيع و پيچيده شويم كه روانشناسان و كارشناسان اين حوزه بهترين داوران آن خواهد بود، اما به طور معمول رعايت هنجارها و نا هنجاريها در اين شبكهها تقريبا غيرممكن و غيرقابل دسترسي و دست يابي است.
شبكههاي اجتماعي به دليل ناشناس بودن كاربران، امكان جعل عناوين و القاب، استفاده از تكنيكهاي خاص مانند اديت تصاوير و فيلمها و … امكان كلاهبرداري و سواستفادههاي گوناگوني وجود دارد، همين مسائل موجب نبود يا كمبود اطمينان در روابط و فعاليتهاي بين كاربران است.
چه بسيار افرادي كه براي فرار از مشكلات و درگيريهاي زندگي خود به اين شبكهها پناه ميآورند، چه بسيار افرادي نيز كه براي تخليه هيجان و ناراحتي خود به اين حوزه وارد ميشوند؛ و البته هستند افرادي كه به دنبال جلب توجه به هر روشي، اينها همه دلايل ديگري هستند كه آشفتگي را در شبكههاي اجتماعي به حد تهايت رسانده است.
يكي ديگر از موارد بهره در شبكههاي اجتماعي كه بسيار مورد توجه است، استفاده در موارد سياسي است كه ميتواند بسيار پركاربرد باشد، در انتخابات آمريكا و برخي ديگر از كشورهاي غربي توئيتر و فيسبوك نقشي سازنده به دليل پرمخاطب بودن دارد، معمولاً مسئولين ستادهاي انتخاباتي، با هجمه عليه رقيب خود يا ايجاد موجهاي كاذب و با سوار شدن بر هيجانات ساخته شده بسيار ميتوانند به اهداف خود يعني پيروزي در انتخابات برسند.
با وجود همه آنچه كه گفتيم و همه آنچه كه نگفتهايم و ميدانيد مانند برخي به مسائل اخلاقي در اين شبكهها، اما شبكههاي اجتماعي جزء جدايي ناپذيري از اوقات روزانه اغلب ماها هستند؛ و با وجود آگاهي از خطرات و چالشهاي پيش روي در استفاده از آنها اما با شور و هيجان، به بهانه تنها استفاده از پتانسيلهاي آنان بسياري از مسائل شخصي خود را با آن اموختهايم.
گاهاً در اخبار و برنامههاي مستند مرتبط ميبينيم كه چگونه در شبكههاي اجتماعي با استفاده از روشهاي گوناگون سودجويان با تور اندازي و گذاشتن طعمه، هنجارهاي اخلاقي، مالي و اجتناعي را زير پا ميگذارند و با همه توان به دنبال اهداف پليد خود هستند، اغلب نوجوانان و جوانان مورد سوء استفاده قرار ميگيرند چرا كه يا سواد لازم اجتماعي را ندارند و يا بسيار پر هيجان تصميم گيري و عمل ميكنند.
رسوايي بزرگ
چند ماه پيش يك رسوايي بزرگ براي يكي از همين شبكهها خبري شد، فيس بوك بزرگترين شبكه اجتماعي دنيا، با انتشار يك خبر در رسانه هاي دنيا كاربران خود را در ادامه استفاده از آن مردد كرد، خبر فروش اطلاعات حساب كاربران شايد بزرگترين شوك از تاريخ پيدايش شبكههاي مجازي تا به امروز بود، خبري كه با توجه به شواهد و قراين به نظر صحت داشت، پس كاربران و مخاطبان اين شبكهها بايد با اين چالش بزرگ يعني امكان زياد فروش اطلاعات خود توسط صاحبان آن شبكه اجتماعي نيز روبه رو شوند و آن را به جان بخرند.
استفاده ابزاري
در پايان اگر از بعد كليتر و بازتر به وجود اين نرم افزارها نگاه كنيم، استفاده ابزاري كشورهاي پيشرفته غربي و صنعتي از اين شبكهها براي راهاندازي موج و يا تخريب يا تمجيد از افراد، نهادها يا … براي نيل به اهداف و تصميمات كلان خود در كشورهاي جهان سوم و حتي كشورهاي در حال توسعه بسيار مشهود و غيرقابل چشم پوشي است. مانند آنچه در سوريه اتفاق افتاد و برخي از همان كشورهاي غربي با ساماندهي خاص از طريق اين شبكهها و مشوش كردن اذهان عمومي مردم آن كشور چندين سال سوريه را دچار هرج و مرج كردند.
خانههاي كروي غيرعادي